Wednesday, April 02, 2008

Zástavba motoru 1.4 50kW MPI do Škody 120.

Zástavba motoru 1.4 50kW MPI do Škody 120.
zkušenosti z přestavby
Jako každý chci ze své Škody dostat maximum. Původní motor Š120LS kdysi byl výkonem dostačující, ale……
První krok byl přechod na motor Š130 s úpravami pro skupinu A (odlehčený setrvák atd.), kromě ostré vačky (pouze 268 stupňů). Výkon byl super, pokud auto jelo nezatížené. Točivý moment se ztratil až na otáčky kolem 4500. Výkon byl skutečně tak velký, že po zhruba dvou měsících jsem „utrhl jedničku“. Přišla na řadu převodovka ze 125, ta vydržela půl roku a ukroutila se poloosa. Chyběl mi točivý moment v nízkých otáčkách a motor šel ven! Místo něho jsem nasadil neodlehčeného Favorita 136 s ostrou vačkou (290stupňů), leštěnými kanálky, snižovanou hlavou a kompletní generálkou. Tuto zástavbu nebudu popisovat. Subjektivní dojem z motoru je nic moc. Výkon sice lepší než 130, ovšem kvůli ostré vačce nestabilní volnoběh a točák opět hodně vysoko. Proto po krátké době šla ostrá ven a místo ní vačka ze 110LS, je možno i ze 136x - téměř shodné časování, ale je drahá a nové asi nemají návaznost na čerpadlo benzínu. Než se motor plně zaběhnul (cca 20000 km) stihnul jsem ukroutit i druhou poloosu, a proto jsem dal komplet zadek ze 130, který je upraven podle výkresů pro skupinu A s daleko vyšším vyztužením, aby bylo zajištěno, že se auto „nerozkročí“ a náprava bude skutečně tuhá. Pozor, silentbloky nejsou shodné se 120, jsou tužší. Původní záměr byl překopat Favorita na 1.4, 1.5 nebo 1.6. Z důvodu vysoké ceny a dle odborníků, kteří tyto motory stavějí pro Škodovku – tovární týmy, jsem od toho upustil. Bylo mi řečeno, že takovýto motor vydrží jezdit cca 13 hodin plus mínus a praská klika – nevím, ale věřím jim a je to pro mě dost velký risk. V současné době připravuji zástavbu českého motoru z Fabie 1.4 MPI 50kW. Na první pohled je téměř shodný s Favoritem, chybí víčko zdvihátkových misek na boku (hydraulické štelování ventilových vůlí) a otvor pro benzínovou pumpu.

Labels: